Varför har man företagsevent?

Varför har man företagsevent?

Varför har man företagsevent? Det kan låta som en självförklarande fråga, och det är det också på många sätt. Samtidigt är det värdefullt att faktiskt fråga sig själv just det inför varje event. Det är ett sätt att själv förstå vilken typ av strategi du ska ha när du ger dig på både planering och deltagande. Här går vi igenom några av de sätt på vilka ett företagsevent kan skapa värde för din organisation. Se till att alltid ha något av dem som ett uttalat syfte innan du sätter ihop ett event.

Teambuilding

Företagsevent kan ha både en intern och/eller en extern målgrupp. Vilken som är din huvudsakliga är viktig att ha koll på. Ett internt event, eller ett som hålls tillsammans med befintliga kunder, är ofta teambuildande. Ni gör något tillsammans som ska göra er arbetsplats bättre och utveckla ert arbete. Det här kräver en särskild typ av planering och genomförande och eventet kan vara av mer “informell” karaktär.

Planera gärna in en mer informell kickoff i början av varje projekt. Eller regelbundet med återkommande kunder. Det är lätt att glömma bort de som troget kommer tillbaka och köper år efter år. Men det är de kunderna du verkligen borde vårda.

Skapa nya leads

Ett företagsevent kan vara direkt säljande. Ni kanske visar upp era nya produkter eller tjänster för en bredare publik för första gången. När du anordnar ett sådant event är inbjudningslistan nästan lika viktig som formen för eventet. Det gäller att bjuda in befintliga och potentiella kunder som du tror att du kan sälja till direkt, helst på plats. Se då till att ha ett bra avtalshanteringssystem klart på plats så att inga affärer missas.

Den här typen av event kan antingen vara något du ordnar helt på egen hand. Eller så kan det vara en del av ett större event du köpt in dig på. Ett sådant exempel kan vara en branschmässa där ni har en monter. Se då till att ta reda på vilka av dina kunder som kommer vara där och se till att ge dem en separat inbjudan till just er del.

Bygga varumärke

Det brukar sägas att det kräver marknadsföring att bjuda ut någon på dejt, men att få personen att gifta sig med dig kräver varumärkesbygge. Företagsevent är ett ypperligt sätt att bygga ditt varumärke som leverantör. Om du bjuder in till ett seminarium eller liknande så har du chansen att lära känna dina kunder ordentligt och visa upp dina fördelar. Om du arrangerar en stor fest som bara går ut på att ha roligt, inte göra affärer, så kommer ni framstå som en sympatisk organisation.

Den här typen av event kräver en hel del förarbete där du noga behöver fundera igenom vilken bild det är du vill sätta av dig själv. First impressions last gäller även i företagsvärlden.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

writers