Företagsevent som marknadsföringsstrategi
Om du har ett företag behöver du nå nya kunder och behålla dina gamla. Att hålla på med marknadsföring är något som ingår i att driva företag. Ett smart sätt att marknadsföra ett företag är genom ett företagsevent.
Driva företag
Att driva företag kan ibland vara lite grann av en bergochdalbana: det är spännande, det går mycket snabbt, samtidigt som det också ingår både toppar och dalar. För att lyckas som företagare behöver du både ha en bra produkt eller tjänst, men också lyckas nå människor, så att de känner till ditt företag. Vissa personer älskar marknadsföring, medan andra tycker att det är något nödvändigt ont som de behöver hålla på med för att få företaget att växa. Ett företagsevent är en marknadsföringsform som passar både den som tycker om marknadsföring och den som inte tycker om det, då det lyfter fram företaget – vilket marknadsföringsälskarna gillar -, samtidigt som det inte är så pushande. Eventet i sig är något roligt som ger kunderna mersmak – vilket passar personer som inte så förtjusta i marknadsföring.
Marknadsföring är viktigt för att lyckas som företagare, då konkurrensen idag är mycket större än förut. Förr om tiden konkurrerade företagare främst med andra i samma bransch på samma ort och med några postorderföretag. Idag konkurrerar en skohandel med webbutiker i Kina. Om du driver företag och konkurrensen har varit för hård, så kan du enkelt avveckla aktiebolag genom att sälja det till Bolagsspecialisten – ett snabbare och billigare alternativ än att likvidera ett aktiebolag och du får betalt inom ett par dagar.
Företagsevent
Företagsevent passar särskilt lokala företag. Du kan självklart också ha företagsevent på nätet, men det kan vara mycket svårare att verkligen nå ut till dina kunder. Ett lokalt företagsevent är däremot en happening, något som en familj kan gå på tillsammans. Idén med ett företagsevent är att skapa en god atmosfär där kunderna helt naturligt testar produkterna och möter företaget – dig och dina medarbetare. Ett bra företagsevent är relationsorienterat. Du ska inte främst sälja produkter eller tjänster under företagseventet, då det kan skrämma iväg folk. Snarare ska du bygga relationer för framtiden. Det bästa företagseventet är det event som skapar goda minnen. Om du har en sportaffär, så är det perfekt att kombinera nedsatta priser med olika aktiviteter utanför butiken. Du kan hyra en klättervägg, låta folk testa olika cyklar eller att boxas mot en sandsäck, samtidigt som ni bjuder på gott fika. Det kommer att skapa goda vibbar hos besökarna.
Det måste hända något på evenemanget, antingen att folk gör någonting eller att de har någonting att titta på, som en motorcykeluppvisning eller att ett känt band spelar. Du måste skapa en fest där alla är inbjudna och där alla känner sig välkomna – utifrån just din företagsnisch.